
Dzisiaj pragniemy Państwu przedstawić rzecz niezwykłą i wyjątkowo osobliwą. Jest to manekin malarski z połowy 1800 roku. Wykonany z esencji bukowej ze śladami przygotowania do lakierowania. Naturalnej wielkości, antyczny manekin artysty przedstawia kobiece atrybuty, takie jak nastoletnie piersi i kolczyki w uszach.
Przeznaczony do atelier, aby służyć jako model do badań anatomicznych, ten starożytny manekin włoskiego pochodzenia jest realistycznie wyrzeźbiony, w pełni przegubowy i przegubowy, dłonie są renderowane w szczególnie dokładny sposób, a wszystkie palce są przegubowe i wykończone nawet w szczegółach paznokci. Zachowany w dobrym stanie, z niewielkimi dodatkami palców lewej stopy i małego palca lewej ręki, wydaje się być trochę sztywny tylko w okolicy miednicy.
Czasownik manekiner (od którego wywodzi się włoskie określenie manichino) pojawia się po raz pierwszy w XVIII-wiecznej Francji i jest używany do opisania czynności umiejętnego udrapowania tkaniny na manekinie z efektem naturalnym (J. MUNRO, Silent Partners: Artist and Mannequin from Function to Fetish, Fitzwilliam Museum, Cambridge, 14 października 2014 – 25 stycznia 2015, katalog wystawy, s. 28).
„Przegubowa postać ludzka wykonana z wosku lub drewna jest powszechnym narzędziem europejskiej praktyki artystycznej od XVI wieku. Niezmordowane kończyny i milczenie pozwoliły artyście studiować anatomiczne proporcje, ułożyć pozę według własnego gustu i udoskonalić odwzorowanie draperii oraz ubrań. Jednak w ciągu XIX wieku manekin (lub postać świecka w języku angielskim) stopniowo wyłaniał się z atelier, by stać się samodzielnym tematem, najpierw humorystycznie, potem w bardziej niepokojący sposób, grając na niepokojącej psychologicznej obecności realistyczne, ale nierealne, prawdziwy, ale martwy!
Okres: 1800
Wzrost: 167 cm
Szerokość: 40 cm
Głębokość: 19 cm
Więcej informacji – biuro@luxuryproducts.pl