Manufaktura Bordallo Pinheiro jako Fábrica de Faianças das Caldas została założona 30 czerwca 1884 roku. Raphael Bordallo Pinheiro był odpowiedzialny za aspekty techniczne i artystyczne, a jego brat Feliciano Bordallo Pinheiro odpowiadał za aspekty organizacyjne fabryki.
Raphael Bordallo Pinheiro jest jednym z najbardziej wpływowych ludzi dziewiętnastowiecznej kultury portugalskiej, z niezwykłą twórczością, szczególnie w zakresie rysunku humorystycznego, karykatury i tworzenia ceramiki. Jego praca przedstawia niepokojącą, zawsze aktualną rzeczywistość i jest podstawowym dokumentem dla politycznych, społecznych, kulturowych i ideologicznych studiów danego okresu. Raphael Bordallo Pinheiro na zawsze będzie blisko związany z karykaturą i ceramiką artystyczną, pokazującą jakość i ważne dzieła, których nigdy wcześniej nie widziano, a które w opinii uznanych współczesnych artystów są dziełem geniusza.
Od najmłodszych lat interesował się sztuką, uczęszczał nawet do szkoły Belas Artes. Ponieważ był zapalonym bywalcem teatru, tak zaczął wydawać humorystyczne gazety, z niektórymi odnosząc wielki sukces. Gazety stają się cennymi dokumentami dla ich artystycznej jakości oraz interpretacji ówczesnych wydarzeń politycznych i społecznych, czego przykładem są gazety „Antonio Maria”, „Pontos nos ii” i „A Paródia”. Rafael podążał również za unikalnym projektem architektonicznym obiektów, które obejmowały obszar dla szkoły ceramicznej, w której nauczano kilku powiązanych kursów. Fabrykę i magazyn handlowy otaczał park z drzewami, dwoma źródłami, dwoma gliniankami i ozdobiono ceramiką autorstwa Raphaela Bordallo Pinheiro.
W fabryce Raphaela Bordallo Pinheiro powstały setki ceramicznych modeli o niezrównanej kreatywności, opartych na lokalnych tradycjach, szczególnie ceramiki Caldasa, przyjmując faunę i florę jako inspirację dekoracyjną. Jego produkcja ceramiczna stała się znana, zwłaszcza ze względu na jakość artystyczną, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Bordallo z niezwykłą śmiałością i krytycznym wyczuciem modelował również postacie oparte na portugalskiej codzienności, a w swoich kafelkach tworzył wzory z różnorodnymi wpływami, tak rozległymi jak renesans, naturalizm, secesja oraz dziedzictwo hiszpańskie i arabskie.
Raphael Bordallo Pinheiro z pomocą swoich pracowników wykonał śmiałe dzieła, zarówno pod względem wielkości, jak i delikatności detali. „Jarra Beethoven”, który przekracza 2,60 m wysokości, jest symbolem entuzjazmu i talentu artysty i jest wystawiany w Museu das Belas Artes w Rio de Janeiro. Dwadzieścia jeden lat produkcji Raphaela Bordallo Pinheiro (1884-1905) utrwaliło się w historii ceramiki Caldas. Udało się to osiągnąć nie tylko dzięki żywiołowości i ogromnej kreatywności jego ceramiki, ale także osiągniętemu wysokiemu poziomowi technicznemu, głównie w zakresie modelowania i szkliwienia.
Misją życiową Manuela Gustavo Bordallo Pinheiro była ochrona pamięci jego ojca, Raphaela Bordallo Pinheiro. Kontynuacja pracy ojca podtrzymywała tę ceramiczną tradycję. Po śmierci Manuela Gustavo w 1920 r. grupa wybitnych ludzi z Caldas wraz z robotnikami kontynuowała pracę firmy. Po poważnym kryzysie 2008 roku firma została zakupiona przez Grupo Visabeira, co zapewnia ciągłość produkcyjną i historyczną. Przyjmując nowoczesne i przedsiębiorcze podejście, Bordallo Pinheiro odgrywa istotną rolę w rewitalizacji portugalskiej ceramiki i dziedzictwa artystycznego swojej fabryki, Fábrica de Faianças Artísticas, Raphael Bordallo Pinheiro, zarówno na scenie krajowej, jak i międzynarodowej.
Bordallo Pinheiro pozostaje wierny tradycji dzięki zastosowaniu pradawnych technik wytwarzania i naturalistycznych motywów leżących u podstaw wspaniałego projektu marki. Jednocześnie nadaje swoim liniom współczesny wymiar, dzięki doskonałości wykonania i ciągłemu odkrywaniu, zarówno na poziomie estetycznym, jak i technicznym.
Utylitarne i dekoracyjne elementy marki nadal zasilają naszą zbiorową wyobraźnię i podnoszą prestiż portugalskiej kultury i przemysłu o krok dalej.